پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری هست که باعث می شود استخوان ها ضعیف شده و شکننده باشند. با پوکی استخوان ریسک و احتمال شکستگی استخوان زیاد می شود.
این بیماری یک بیماری بی صداست به این دلیل که ممکن است متوجه علائم آن نشوید.
حتی ممکن است ندانید که به این بیماری مبتلا هستید، تا زمانی که استخوان شما بشکند.
شکستگی در هر استخوانی ممکن است اتفاق بیفتد، ولی بیشتر در موارد زیر پیش می آید:
مهره ها در ستون فقرات
استخوان ران
مچ دست

برای جلوگیری از پوکی استخوان و شکستن آن ها می توانید یکسری از کارهای زیر را انجام دهید:
• بیش از حد الکل ننوشید.
• سیگار را ترک کنید، یا اگر سیگار نمی کشید آن را شروع نکنید.
• اگر دارویی برای شما تجویز شده، آن ها را مصرف کنید.
• رژیم غذایی متعادلی داشته باشید که سرشار از ویتامین دی و کلسیم باشد.
• ورزش های تحمل وزن بدن مثل پیاده روی، رقص و وزنه برداری را انجام دهید.

افرادی که در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

پوکی استخوان بر روی زنان و مردان با هر نژادی تاثیر می گذارد.
پوکی استخوان می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.
برای بسیاری از زنان، این بیماری یک سال یا دو سال قبل از یائسگی پیش می آید.
پوکی استخوان در زنان سفیدپوست غیراسپانیایی و زنان آسیایی بیشتر است.
زنان اسپانیایی و سیاه پوستان آمریکایی کمتر در معرض پیشرفت این بیماری قرار دارند، با این حال آن ها هم می گیرند.
درمیان مردان، پوکی استخوان در افراد سفیدپوست غیراسپانیایی رایج تر است..
به این دلیل که زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند، مردان فکر می کنند که خودشان به این بیماری مبتلا نمی شوند. اما مردان مسن تر و زنان در خطر و ریسک این بیماری قرار دارند.

نشانه ها و علائم

به پوکی استخوان بیماری بی صدا و ساکت می گویند به این دلیل که تا زمانی که استخوان شما نشکند متوجه این بیماری نمی شوید.
نشانه ها و علائم مهره های شکسته شامل درد شدید کمر، از دست دادن وضعیت های قوز کردن یا خمیده می باشد.
استخوان هایی که تحت تاثیر پوکی استخوان هستند، ممکن است به راحتی بشکنند.
یا شکستگی می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:
سقوط و افتادن جزئی که در استخوان های سالم شکستگی ایجاد نمی کند.
فشارهای طبیعی مثل خمش، بلند کردن یا حتی سرفه کردن.

عاملی که باعث پوکی استخوان می شود.

پوکی استخوان، زمانی اتفاق می افتد که بافت استخوانی جدید به سرعت بافت استخوانی قدیم ساخته نمی شود.
زمانی این اتفاق می افتد که، استخوان های زیادی از دست می روند و استخوان ها ضعیف می شوند.
یکسری عوامل وجود دارند که ریسک این بیماری را افزایش می دهند.
یکسری فاکتور وجود دارد که نمی توانید تغییر دهید، و یکسری دیگر وجود دارد که می توانید تغییر دهید.
فاکتورها و عواملی که ریسک پوکی استخوان را افزایش می دهند، شامل:
جنسیت. اگر زن هستید، بیشتر در معرض خطر این بیماری قرار دارید. با این حال، مردان هم در معرض این بیماری قرار دارند مخصوصا بعد از سن 70 سالگی.

سن. با بالارفتن سن، استخوان ها ضعیف تر می شوند.
اندازه بدن. زنان و مردانی که لاغر هستند و استخوان های باریک و نازکی دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.
نژاد. زنان آسیایی و سفید پوست بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. زنان آفریقایی و آمریکایی مکزیکی کمتر در خطر هستند.
رژیم غذایی. رژیمی که حاوی کلسیم و ویتامین D کمی است می تواند خطر و ریسک پوکی و شکستگی استخوان را افزایش دهد.
رژیم غذایی بیش از حد و دریافت پروتئین به میزان کم می تواند خطر شکستگی و پوکی استحوان را افزایش دهد.

روش تشخیص

اگر خانمی با سن بالای 65 سال هستید، یا اگر خانم هستید و با هر سنی و دارای فاکتورهایی هستید که شانس پوکی استخوان را افزایش می دهد، دکتر شما احتمالا شما را برای پوکی استخوان غربال می کند.
زنان جوان و همچنین مردان میانسال اگر علائم و نشانه های پوکی استخوان را دارند باید با دکتر خود صحبت کنند.
در طی ملاقات با دکتر خود، در مورد موضوعات زیر صحبت کنید:
هر نوع شکستگی استخوان که داشتید.
تاریخچه ای از رژیم غذایی، ورزش، مصرف الکل، و سیگار.
شرایط پزشکی حال یا گذشته و دارویی هایی که ریسک شکستگی استخوان را افزایش می دادند.
تاریخچه ای از خانواده خود در مورد بیماری پوکی استخوان و بیماری های دیگر

دکتر ممکن است یکسری آزمایش های فیزیکی انجام دهد که برای بررسی موارد زیر می باشد:
از دست دادن قد و وزن
تغییراتی در وضعیت و حالت بدن
تعادل در موقع راه رفتن
قوی بودن ماهیچه ، اینکه بدون استفاده از بازوهای خود از حالت نشسته به حالت ایستاده در آیید.

روش درمان

برای درمان، دکتر ممکن است کارهای زیر را پیشنهاد بدهد:
خوردن رژیم غذایی سالم
ورزش
ایجاد انتخاب های سالم در مورد الکل و سیگار
مصرف دارو

تغذیه

بخش مهمی از درمان پوکی استخوان به خوردن غذای سالم، رژیم متعادل بر می گردد، که شامل موارد زیر است:
مصرف میوه جات و سبزیجات به حد کافی
مقدار مناسب کالری برای سن، وزن و قد شما. در مورد مقدار کالری مورد نیاز با دکتر خود صحبت کنید.
میوه ها و مایعاتی که حاوی کلسیم، ویتامین دی و پروتئین است. منابع خوب برای کلسیم در قسمت زیر بیان شده است:
• محصولات لبنیاتی کم چرب
• سبزیجات با برگ سبز تیره، مثل باک چوی (نوعی کلم برگ چینی)، کلم برگ و سبزی شلغم
• بروکلی
• غذاهای حاوی کلسیم مثل شیرسویا، توفو، آب پرتقال، غلات و حبوبات و نان
ویتامین دی کمک می کند که بدن شما کلسیم جذب کند. بعضی از غذاها به صورت طبیعی شامل ویتامین دی هستند که شامل ماهی چرب، روغن ماهی، زرده تخم مرغ و جگر. غذاهای دیگر ویتامین دی اضافه دارند که شامل شیر و غلات می شود.

سبک زندگی

می توانید یکسری کار انجام دهید که استخوان های شما سالم بماند:
از دود غیرمستقیم سیگار پرهیز کنید، یا اگر سیگار می کشید آن را کنار بگذارید.
اگر الکل مصرف می کنید، برای زنان فقط یک لیوان و برای مردان دو لیوان الکل مصرف شود.
برای معاینات پزشکی به صورت منظم با دکتر خود در تماس باشید و برای هر چیزی که بر روی استخوان های شما تاثیر می گذارد سوال بپرسید.

ورزش

ورزش یکی از بخش های مهم برنامه درمانی پوکی استخوان به شمار می رود.
در طی دوران کودکی و بزرگسالی، ورزش هایی مثل پیاده روی، رقص یا ورزنه برداری را انجام دهید که باعث می شود استخوان های قوی تری داشته باشید. برای بزرگسالان، ورزش کردن منظم می تواند مفید باشد.

دارو

دکتر شما برای پوکی استخوان ممکن است داروهایی را تجویز کند.

  • مرداد ۱۶, ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه